Slapeloze nachten verholpen door hulp van cliëntondersteuner
Na het overlijden van haar man kwam er een hoop op Annemie Groen af. Al het papierwerk dat ze te verwerken kreeg, bezorgde haar slapeloze nachten. Met hulp van het Centrum voor Maatschappelijk Werk en Welzijnswerk (CMWW) kreeg ze haar administratie weer onder controle. “Ik kan weer rustig slapen.”
De man van mevrouw Groen overleed in oktober vorig jaar aan Corona. Er kwam veel op haar af en de huisarts verwees haar na de veranderde situatie door naar het buurtwelzijnsteam Onderbanken. Groen: “Na het overlijden van mijn man kwam ik met zoveel papieren te zitten, ik wist niet meer wat ik ermee aan moest. Toen heb ik naar het CMWW gebeld.”
Bij het CMWW kwam Groen in contact met cliëntondersteuner Maaike Krotwaar. Samen keken ze naar de situatie van mevrouw Groen. Er werd gekeken hoe ze dingen moest opstarten en van welke voorzieningen ze gebruik kon maken.
Hulp bij digitale aanvragen
Omdat de man van Groen al gepensioneerd was, moest er een aanvraag voor nabestaandenpensioen geregeld worden bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB). In de tussentijd moest er ter overbrugging een bijstandsuitkering aangevraagd worden. De cliëntondersteuner hielp Groen hierbij.
“Ik ben niet zo’n held met computers”, legt Groen uit. “Alles wat er op dat moment op me afkwam, daar wist ik helemaal niets van. Maaike heeft me heel goed geholpen. Ik ben haar echt dankbaar.”
Naar eigen zeggen had Groen slapeloze nachten van al die papieren. Krotwaar hielp Groen onder meer met het aanvragen van een DigiD. Voor de cliëntondersteuners is het belangrijk om mensen te adviseren en echt naast iemand te staan. Kortwaar keek mee met Groen en hielp haar op weg, maar het doel was om Groen zo veel mogelijk zelf te laten doen. “Uiteindelijk heb ik ook veel zelf gedaan: bellen met de SVB en het invullen van papieren. Maar sommige dingen daar kwam ik niet uit. De sociale dienst die vragen stelde, zaken met de belasting... Daar heeft Maaike me mee geholpen.”
Sociale ondersteuning
Groen is blij met de hulp die ze van Krotwaar kreeg. Krotwaar keek op haar beurt verder dan alleen de hulpvraag waarmee Groen zich bij het CMWW meldde. Naast al het papierwerk werd er gekeken naar wat er nog meer speelde in het leven van Groen. Daaruit kwam ook naar voren dat na het overlijden van haar man enkele sociale contacten waren weggevallen.
“Ik kom niet zo onder de mensen, ik ben meer in huis”, vertelt Groen. “Ik woon al heel lang in Schinveld, maar ben altijd een beetje op mezelf geweest. Nu ben ik eigenlijk de hele dag thuis. Ik verveel me niet, maar ik heb geen contacten.” Ook hier keek Krotwaar waar het CMWW kon ondersteunen. Er werd gekeken naar welke voorzieningen binnen het sociale domein van de gemeente passend konden zijn. Uiteindelijk werd gekozen voor het inloopmoment bij het CMWW zelf. Dat is er elke week, inwoners kunnen dan praten met gelijkgestemden.
“Toen mijn man thuis was, was het altijd zo druk. Toen hij overleed, stopte alles. Van de ene op de andere dag was alles weg”, vervolgt Groen haar verhaal. Bellen voor hulp met haar administratie was niet moeilijk voor Groen. Maar een keer koffie drinken bij het CMWW met andere mensen, voelde als een grotere stap. Krotwaar regelde dat een van haar collega’s een eerste keer met Groen mee zou gaan, maar de Corona-maatregelen gooiden roet in het eten. Hoewel het onzeker is wanneer de inloop weer kan plaatsvinden, kijkt Groen al uit naar het moment waarop ze wel weer onder de mensen kan zijn.
Het traject rondom de administratie heeft Groen onlangs afgerond. Wanneer de Corona-maatregelen worden versoepeld en de inloop weer mogelijk is, zal ze zeker een keer aansluiten. Met de hulp van Krotwaar kreeg Groen weer grip op haar leven. Of ze in de toekomst nog een keer voor hulp zou vragen, mocht dat nodig zijn, hoeft ze niet lang te denken: “Dan weet ik ze te vinden.”
Wilt u in contact komen met het CMWW? Bel dan 088 – 455 2590 of kijk op www.cmww.nl.
Uiteraard kunt u ook bellen met gemeente Beekdaelen via 088 – 450 2000. Wij helpen u graag op weg.