De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat inwoners die zorg nodig hebben zo lang mogelijk zelfstandig en actief mee kunnen doen in de samenleving.

De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Wmo.

Zelfstandig blijven

Veel mensen vinden het prettig om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Vaak is dit mogelijk met ondersteuning of kleine hulpmiddelen in huis. Dat kan ook hulp zijn van buren, vrienden of familie. Of van een vrijwilliger.

Wanneer iemand een melding doet voor ondersteuning vanuit de Wmo, gaat de gemeente hier dan ook vanuit. Lukt het niet het probleem met behulp van de omgeving op te lossen? Dan kan de gemeente meedenken over een oplossing of eventueel ondersteuning regelen.

Ondersteuning vanuit de Wmo

Het doel van ondersteuning uit de Wmo is dat je zo zelfstandig mogelijk kan blijven wonen. En dat je kan meedoen aan de samenleving. Mogelijke ondersteuning uit de Wmo:

Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Beekdaelen 2022

Melding voor Wmo-ondersteuning

Heb je behoefte aan ondersteuning, dan kan je contact opnemen met de afdeling Sociaal. Dit heet ook wel 'melding doen'.

Als je melding doet bij de afdeling Sociaal van de gemeente Beekdaelen, zal de consulent contact opnemen om het probleem met je te bespreken. Zo mogelijk krijg je direct een antwoord op je vraag of een geschikte oplossing.

Bij moeilijkere vragen, of wanneer er meer ondersteuning nodig is, komt de consulent bij je thuis voor een gesprek. Dit is het ondersteuningsgesprek. Je bespreekt met de consulent wat je problemen zijn en wat je zelf nog kan en/of waar je netwerk iets kan betekenen. Er wordt gekeken of er een algemene voorziening is waarmee je geholpen bent. Dit is vaak een makkelijk toegankelijke oplossing waar je tijdelijk gebruik van maakt. Als het noodzakelijk is, wordt er door de afdeling Sociaal voor jou een persoonlijke oplossing vanuit de Wmo afgegeven: een maatwerkvoorziening.

Meer informatie vind je in de teksten over het ondersteuningsgesprek.

Hulp en advies

Kom je er alleen niet helemaal uit, dan kan je altijd iemand vragen om mee te kijken. Je mag iemand meenemen naar het gesprek. Weet je zo gauw niemand, dan kan je een meedenker/cliëntondersteuner vragen. Deze meedenker denkt met je mee en helpt je om zaken te regelen bij de gemeente. De hulp is gratis. Meer over cliëntondersteuning-meedenkers.

Maatwerkvoorziening: zorg in natura of pgb

Een ‘maatwerkvoorziening’ is een oplossing die speciaal op jouw behoeftes is afgestemd. Bijvoorbeeld een scootmobiel of individuele begeleiding.

Bij een maatwerkvoorziening kan je kiezen voor:

  • Zorg in natura: je krijgt zorg of ondersteuning van een zorgaanbieder waar jouw gemeente een contract mee heeft.
  • Persoonsgebonden budget (pgb): een pgb is een geldbedrag waarmee je zelf hulp kan inkopen, bij een hulpverlener die je zelf uitkiest. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Uitgebreide uitleg vind je op de pagina over het pgb.

Eigen bijdrage

Het kan zijn dat je voor een voorziening uit de Wmo een eigen bijdrage moet betalen. Je betaalt de eigen bijdrage aan het Centraal Administratiekantoor (CAK). Meer informatie over de eigen bijdrage.

Tips en verbeterpunten Wmo

Vind je dat de gemeente sommige zaken op het gebied van Wmo anders of beter moet regelen? Geef dit dan door aan het Adviesorgaan Sociaal Domein Beekdaelen. In dit adviesorgaan zitten burgers uit Beekdaelen die de gemeente adviseren over hoe die de Wmo (maar bijvoorbeeld ook jeugdhulp of participatiebeleid) zo goed mogelijk kan uitvoeren. Jouw tips en ideeën kan het adviesorgaan hierbij goed gebruiken!

Let op: Het adviesorgaan is géén klachtenbureau en gaat niet over het oplossen van een probleem dat jij mogelijk met de gemeente hebt. Het adviesorgaan gebruikt je signaal wél om problemen waar meer mensen tegenaan lopen bij de gemeente, aan te kaarten. En samen te zoeken naar manieren om deze problemen te voorkomen.

Voor meer informatie over het adviesorgaan in jouw gemeente:
adviesorgaansociaaldomein@beekdaelen.nl

Vragen

Heb je nog vragen? Dan kan je contact opnemen met de gemeente via de afdeling Sociaal.

Weet je niet welk loket er verantwoordelijk is voor jouw zorg? Word je steeds doorverwezen? Neem dan contact op met het Juiste Loket.

Niet tevreden!?

Heb je een klacht over een zorgmedewerker? Dan is de klachtenprocedure van de organisatie waar de zorgmedewerker voor werkt van toepassing. De klachtenprocedure is terug te vinden op de website van de betrokken zorgaanbieder.

Meer info, melding of aanvraag

Vergelijk hulpaanbod