Ouderenadviseur Bertie Peeters helpt ouderen zoeken naar passende ondersteuning
“Soms kunnen we hele eenvoudige oplossingen vinden voor grote problemen.”
Iedereen in Beekdaelen heeft recht op gratis, onafhankelijke cliëntondersteuning. Een cliëntondersteuner helpt u bij vragen of problemen. Speciaal voor ouderen is er de vrijwillige ouderenadviseur. Bertie Peeters uit Arensgenhout ondersteunt al sinds 2014 ouderen met hulpvragen. “Ik sta open voor alle vragen.”
Met het oplossen van problemen is Bertie wel bekend. Ze heeft jarenlange ervaring als maatschappelijk werkster. Het was dan ook niet vreemd dat de seniorenorganisatie KBO juist haar in 2014 vroeg om de opleiding tot ouderenadviseur te volgen. Inmiddels zijn er acht vrijwillige ouderenadviseurs in Beekdaelenen nog eens twee in opleiding, Bertie is vooral actief in de omgeving Hulsberg.
Als ouderenondersteuner begrijpt Bertie dat iedereen het liefst zo lang mogelijk thuis blijft wonen en de regie houdt over zijn of haar eigen leven. Toch ziet zij dat daarbij soms hulp nodig is. Het kan dan gaan om huishoudelijke hulp, het aanvragen van een traplift of parkeervergunning, maar ook hulp bij het verplaatsen van A naar B. Bertie en haar collega’s kunnen dan geheel kosteloos helpen bij het aanvragen van de juiste ondersteuning.
Bertie werkt onafhankelijk van de gemeente. “Diegene met de hulpvraag is onze opdrachtgever. Ik kan vrij adviseren en voel van geen enkele kant druk om iets wel of niet te zeggen.” Bertie vertelt dat de hulpvragen heel breed zijn. “Ik zoek samen met mensen naar oplossingen. Iedereen mag ons bellen en er zijn geen kosten aan verbonden. Je hoeft nergens lid van te zijn. Het staat los van de zorgverzekering, dus je hoeft je geen zorgen te maken over het eigen risico. Cliëntondersteuning is open voor iedereen.”
Luisteren
Volgens Bertie is het vooral belangrijk dat een cliëntondersteuner goed luistert. “Als mensen bij je komen en zeggen dat ze graag een traplift willen hebben, moet je niet meteen zeggen: ‘dat is goed. Die moet je op deze manier aanvragen.’ Soms vragen mensen voor een oplossing terwijl het probleem nog niet helemaal duidelijk is. Dan blijkt er nog meer te spelen en heeft die persoon misschien op meerdere vlakken hulp nodig. Dan zul je dat eerst samen met die mensen moeten uitzoeken. Vervolgens kun je dan gaan kijken waar iemand de juiste hulp kan aanvragen.”
Toen Bertie in 2014 begon als ouderenadviseur, kreeg ze slechts één a twee hulpvragen per jaar. Inmiddels weten steeds meer ouderen haar te vinden. “Ik heb er nog steeds geen 30-urige werkweek aan, maar dat is ook niet de bedoeling. Meestal kunnen wij als ouderenadviseurs binnen twee of drie contacten mensen al op weg helpen.”
De meeste mensen die Bertie helpt, worden door hun huisarts of door de gemeente naar haar doorverwezen. Tevens komen er ‘via-via’ aanvragen binnen. “Ik doe veel vrijwilligerswerk in het Panhuys, het verzorgingstehuis in Hulsberg. Ook tijdens de Hoeskamertref hier in het dorp leren mensen me kennen. Daar hoor ik dingen waar ik op kan inspringen. Dan geef ik aan dat ik graag een keer kom praten of luisteren. Maar iedereen moet zich vrij voelen om mij te bellen.”
Groot probleem, simpele oplossing
De hulpvragen waarbij Bertie ondersteuning biedt, lopen erg uiteen. Soms helpt ze bij het aanvragen van ondersteuning bij de gemeente, de andere keer zoekt ze een oplossing binnen haar eigen netwerk. “Een mevrouw wilde graag dagelijks haar man bezoeken in de verpleegkliniek. Ze had geen familie die haar kon brengen en halen. Met de bus zou ze twee verschillende buslijnen moeten nemen. Ik ben met haar gaan sparren en samen hebben we naar oplossingen gezocht.”
Bertie nam contact op met de Wensbus die naar het ziekenhuis reed. Het bleek voor de Wensbus geen probleem om twee keer in de week 200 meter verder naar de verpleegkliniek te rijden. “Ook heb ik iemand in mijn omgeving gevonden die het leuk vond om te rijden en mevrouw een keer per week te brengen en te halen. Uiteindelijk zijn het kleine oplossingen, maar mensen zijn er echt mee geholpen.”
Samen zoeken naar een oplossing
Voor Bertie is het heel erg belangrijk om samen met de cliënt naar een oplossing te zoeken. “Tijdens de opleiding heb ik geleerd: neem het niet over. Je moet altijd zoeken naar een oplossing die bij de persoon past. Ik kom dus nooit met de oplossing voordat ik het naar het verhaal heb geluisterd.”
Ook mensen die verstrikt raken in regels, kunnen een beroep doen op Bertie. Mensen die bijvoorbeeld een parkeervergunning willen aanvragen en niet weten hoe ze dat moeten doen. Of iemand die op zoek is naar hulp in de huishouding en niet weet waar hij of zij moet beginnen te zoeken. “Ik kan ze er niet direct aan helpen, maar ik kan ze wel bij de hand nemen en de weg wijzen. Ik leg mensen dan uit waar ze die hulp moeten aanvragen.”
Als er hulp of ondersteuning wordt aangevraagd bij de gemeente, volgt er een gesprek met een consulent van de gemeente. Als het gewenst is, is Bertie aanwezig bij dat zogenaamd keukentafelgesprek. “Dan ben ik er als ondersteuner. Kan ik tijdens een gesprek zeggen: dat wilde je toch nog vragen? Of: dat moet je nog zeggen. Vanuit mijn professionele achtergrond kijk ik natuurlijk extra kritisch naar een verloop van een dergelijk gesprek. Ik moet zeggen dat de consulenten van de gemeente Beekdaelen dat op een hele fijne manier aanpakken.”
Eenzaamheid
Sinds Corona heeft Bertie ook te maken gekregen met een ander soort problematiek onder ouderen: eenzaamheid. Een meneer uit het dorp had een artikel van de gemeente over eenzaamheid gelezen. Hij had vervolgens met de gemeente contact opgenomen. Via de gemeente kwam hij vervolgens in contact met Bertie.
“Ik dacht: in Arensgenhout wonen toch geen eenzame mensen? Ik schrok ervan. Maar het is goed dat meneer over de drempel is gestapt en contact met de gemeente heeft opgenomen. Als er mensen eenzaam zijn, kijken we samen wat er in de buurt te doen is. Waar kun je je bij aansluiten? Welke activiteiten zijn er in de buurt?”
Bertie wil ouderen op hart drukken zich vooral niet te schamen als ze hulp nodig hebben. “Ouderen hebben vaak niet geleerd om hulp te vragen. Of ze hebben het afgeleerd. Maar blijf niet met problemen zitten! Bel, spreek je uit, klaag of mopper! Vraag je niet af: ‘wat moet ik dat mens dan gaan vertellen?’ Wat je niet wil vertellen, vertel je niet. Maar als je alleen zit te piekeren, bel me!”
Wilt u een keer vrijblijvend contact opnemen met een van de vrijwillige ouderenadviseurs in Beekdaelen?
Kijk dan op de pagina ‘ouderenadviseurs’ voor hun contactgegevens.