Heb je hulp nodig bij het huishouden?

Kan je door ouderdom, ziekte of een beperking het huishouden niet meer zelf doen? En is er niemand in je omgeving die je kan helpen? Dan kan je contact opnemen met de afdeling Sociaal van de gemeente om ondersteuning aan te vragen.

Gesprek met een consulent

Als je een melding doet bij de afdeling Sociaal, dan vindt er meestal een ondersteuningsgesprek plaats. Je hebt dit gesprek met een consulent van de gemeente. Samen bespreek je wat je nog wel zelf kan doen in het huishouden, waar je netwerk je bij kan ondersteunen en wat niet meer lukt.

Na het gesprek beoordeelt de gemeente of je in aanmerking komt voor hulp bij het huishouden.

Wil je weten hoe je je kan voorbereiden op het ondersteuningsgesprek? Lees dan de tips.

Voorliggende voorzieningen

Eerst kijken naar andere oplossingen
De gemeente kijkt eerst of er andere laagdrempelige oplossingen zijn. Dit noemen ze ‘voorliggende voorzieningen’. Denk aan een boodschappendienst of een maaltijdservice.

Verschillende manieren van hulp

Als er geen voorliggende voorzieningen mogelijk zijn, kan de gemeente hulp bij het huishouden voor je organiseren. Dit kan op twee manieren:

  1. Zorg in natura: De gemeente regelt hulp voor je via een organisatie waarmee zij samenwerken. De gemeente betaalt deze hulp direct aan de organisatie.
  2. Persoonsgebonden budget (pgb): Je krijgt geld van de gemeente en regelt zelf je hulp. Je mag zelf kiezen wie je helpt, ook als deze persoon of organisatie geen contract met de gemeente heeft.

Eigen bijdrage

Hulp bij het huishouden valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Je betaalt hiervoor een eigen bijdrage. Je krijgt hiervoor een rekening van het CAK (Centraal Administratie Kantoor).

U ontvangt ondersteuning bij de zorg voor een schoon en leefbaar huis aan de binnenkant van de woning

Schoon en leefbaar betekent dat u zo lang en fijn mogelijk thuis kan blijven wonen. De nadruk ligt op de ruimtes die dagelijks binnenshuis worden gebruikt. De ondersteuning kan variëren van eenvoudige schoonmaaktaken tot het verzorgen van een georganiseerde leefomgeving.

Wij moedigen u aan om zoveel mogelijk zelf of met hulp van uw omgeving te doen

De hulp bij het huishouden is er om u te helpen en samen met u en uw netwerk te bekijken wat er nodig is. Zowel de gemeente als de aanbieder kijkt naar wat u zelf nog kunt doen en naar mogelijkheden voor collectieve regelingen. Hiermee wordt bijvoorbeeld het inschakelen van een ramenwasser of een boodschappenservice bedoeld.

De hulp bij het huishouden kan niet altijd snel worden ingezet

Dit heeft te maken met de personeelstekorten. We willen hierover transparant zijn. Wij werken hard om de wachttijd zo kort mogelijk te houden. Soms kan het even duren voordat de hulp start. We begrijpen dat dit voor u vervelend kan zijn. De aanbieder houdt u op de hoogte van de verwachte startdatum.

Flexibiliteit gevraagd bij wijziging in ondersteuning

In sommige gevallen kan het nodig zijn om bepaalde aanpassingen te maken in de planning of de inzet van hulp. We vragen u waar mogelijk flexibel te zijn in dagen en tijden, zodat we samen kunnen zorgen voor een optimale uitvoering van de ondersteuning. Het is niet vanzelfsprekend dat er bij afwezigheid van de vaste medewerker, bijvoorbeeld tijdens vakantie, vervanging wordt georganiseerd, de huishoudelijke ondersteuner zal dit samen met uw bespreken. Wij begrijpen dat dit vervelend is en vragen om uw begrip. We doen ons uiterste best om de ondersteuning zo goed mogelijk te blijven bieden, maar houd rekening met mogelijke wijzigingen in de planning of frequentie van de hulp.

WIJ VRAGEN UW MEDEWERKING OM DE HULP ZO GOED MOGELIJK TE KUNNEN ORGANISEREN

Om dit voor elkaar te krijgen vragen wij uw medewerking op onderstaande punten:

  • Respect en gelijkwaardigheid: Wij hechten veel waarde aan een respectvolle en gelijkwaardige samenwerking. Iedereen, ongeacht achtergrond, afkomst, religie, gender, of andere persoonlijke kenmerken, is welkom. Wij bieden onze hulp aan iedereen die deze nodig heeft, en verwachten van u dat u zich respectvol opstelt.
  • Toegankelijkheid: Zorg ervoor dat medewerkers gemakkelijk toegang hebben tot uw woning en dat de ruimtes vrij zijn van obstakels. Dit maakt het mogelijk om werkzaamheden efficiënt en veilig uit te voeren.
  • Realistische verwachtingen: We vragen u om realistische verwachtingen te hebben over wat binnen de beschikbare tijd gedaan kan worden voor een schoon en leefbaar huis.
  • Tijdig afmelden/aanwezig zijn: Als een afspraak niet door kan gaan, meld dit dan zo snel mogelijk. Dit helpt om de tijd beter in te plannen en eventueel een andere afspraak te maken.
  • Noodcontact: Een noodcontact is belangrijk zodat we iemand kunnen bereiken als we u zelf niet kunnen bereiken of er iets onverwachts gebeurt.
  • Veiligheid: Het is belangrijk dat uw hulp veilig kan werken. Er wordt daarom gewerkt volgens de praktijkrichtlijnen ‘Huishoudelijke ondersteuning’. Daarnaast zijn onderstaande zaken van belang:
  1. De hulp gebruikt rubberen handschoenen ter bescherming
  2. De hulp gebruikt geen chloor of andere bijtende/agressieve materialen
  3. U zorgt voor voldoende ventilatie tijdens het schoonmaken.
  4. U rookt niet tijdens de aanwezigheid van de medewerkers
  5. U nuttigt geen alcohol en drugsgebruik voor en tijdens de aanwezigheid van de medewerkers
  6. Ongewenst gedrag wordt niet getolereerd. Hiermee bedoelen wij bijvoorbeeld   agressie, seksuele intimidatie etc.

De volgende taken behoren niet tot de huishoudelijke ondersteuning:

  • Verplaatsen van zware meubels, zoals wasmachines en koelkasten
  • Matras draaien
  • Tuinwerkzaamheden
  • Dierenverzorging
  • Schoonhouden van buitenruimtes, zoals balkons en galerijen • Schoonhouden en wassen van voertuigen zoals auto’s of scootmobielen
  • Schoonmaken van kelders of zolders
  • Schoonmaken van vloerkleden
  • Boodschappen halen
  • Ramen lappen aan de buitenkant

Zorg ervoor dat de juiste materialen en schoonmaakproducten aanwezig zijn

Dit helpt om de huishoudelijke taken op een effectieve en efficiënte manier uit te voeren. Zorg er daarom voor dat de volgende materialen aanwezig zijn:

  • Schoonmaakmiddelen: Basisproducten zoals allesreiniger, afwasmiddel en glasreiniger.
  • Schoonmaakgereedschap: Denk aan een goede stofzuiger, dweil, emmer, microvezeldoeken, borstels, en schrobber. 
  • Beschermende materialen: Bijvoorbeeld handschoenen voor het schoonmaken van bepaalde oppervlakken of voor specifieke taken zoals het schoonmaken van de badkamer.

Neem contact met ons op als u een klacht heeft

Heeft u klachten over de ondersteuning die u ontvangt? Neem dan eerst contact op met uw zorgaanbieder. Zij kunnen vaak snel een oplossing bieden.

Zijn uw klachten na herhaalde meldingen niet opgelost? Neem dan contact met de gemeente op. De gemeente kan helpen om samen met u en de zorgaanbieder een oplossing te vinden.

Heeft u naar aanleiding van deze informatie nog vragen?

Neem dan contact op met gemeente Beekdaelen.
Dit doet u via: Telefoonnummer: 088 - 450 2000
E-mail: sociaal@beekdaelen.nl.

Hulpaanbod

Hulp bij het huishouden

Hulp bij het huishouden 1

Lichte en zware huishoudelijke hulp

Hulp bij het huishouden

Hulp bij het huishouden

Hulp bij het huishouden 2

lichte en zware huishoudelijk hulp met begeleiding, clienten...

Organisaties

Hulp bij het huishouden

Thuiszorginstelling

Meer info, melding of aanvraag

Vergelijk hulpaanbod