Stoppen met drinken lukt beter als u zich goed voorbereidt. Om te stoppen is het belangrijk om vaste gewoontes te doorbreken. U kunt hulp zoeken via zelfhulpapps, zelfhulpgroepen of de verslavingszorg.

Drinkdagboek

Als voorbereiding op het stoppen met drinken, kan het helpen om 1 of 2 weken lang een drinkdagboek bij te houden. Welke omstandigheden en situaties zijn moeilijk voor u? Wanneer drinkt u graag? Waarom? Schrijf dit op in het dagboek.

Als u weet in welke situaties u graag drinkt, kunt u daar iets aan veranderen.

Gewoonte doorbreken

Drinken is vaak een gewoonte geworden. U komt thuis en pakt bijvoorbeeld meteen een biertje uit de koelkast. Of u drinkt graag nog een glaasje rode wijn 's avonds op de bank. Om het vaste patroon te doorbreken, kunt u iets anders te drinken pakken, maar vooral ook iets anders gaan doen. Zo verandert u de situatie.

Tips om te minderen

Als u niet wilt stoppen, maar wel graag minder zou willen drinken, kunt u iets hebben aan de volgende tips.

  • Bepaal van tevoren wat u gaat drinken en hoeveel. Dat is uw grens.
  • Stel eventueel ook een tijdstip vast waarop u sowieso stopt.
  • Drink tussendoor regelmatig een glas water.
  • Drink langzaam.
  • Drink uit een glas en niet uit de fles.
  • Als u dorst heeft, drink dan eerst voldoende water, thee of een andere alcoholvrije drank.
  • Drink niet op de lege maag, maar eet altijd eerst iets.

Tips om te stoppen

  • Herinner uzelf er vaak aan waarom u stopt: dat is uw motivatie. Denk aan uw gezondheid, of aan mensen die belangrijk voor u zijn.
  • Bedenk wat u anders kunt gaan drinken. Bijvoorbeeld vruchtensap of alcoholvrij bier. Er is ook alcoholvrije wijn.
  • Zoek afleiding wanneer u toch in de verleiding komt om te drinken. Ga bijvoorbeeld een stukje wandelen of een boek lezen.
  • Haal geen drank meer in huis.

IkPas

U kunt ook eens proberen om mee te doen aan IkPas: een vast aantal weken geen alcohol drinken. Mensen doen bijvoorbeeld mee aan IkPas tijdens de maand januari ('dry january') of in de 40 dagen tussen carnaval en Pasen. Door mee te doen, krijgt u een beter beeld van uw drinkgewoontes. En u merkt wat stoppen met alcohol doet met uw lichamelijke en geestelijke gezondheid. Kijk voor meer informatie op IkPas.nl.

Nee zeggen

Als u een drankje aangeboden krijgt, is het soms lastig om 'nee' te zeggen. U kunt uzelf daarop voorbereiden.

Tips:

  • Probeer toch zo duidelijk mogelijk 'nee' te zeggen. Laat er geen twijfel over bestaan.
  • Zeg eerlijk dat u aan het minderen bent. Of bedenk van te voren een excuus: u moet de volgende dag vroeg op, u wilt fit zijn, u voelt zich niet optimaal.
  • Zorg dat u de Bob bent, zodat u niet mag drinken.
  • Wanneer u nieuwe mensen ontmoet, kunt u ook direct zeggen dat u helemaal niet drinkt.

Ontwenning

Ontwenningsverschijnselen zijn een gevolg van lichamelijke afhankelijkheid. Als u stopt met drinken, kunt u bijvoorbeeld last krijgen van:

  • zweten
  • trillende handen
  • misselijkheid
  • onrustig zijn
  • slecht slapen
  • een angstig, somber en lusteloos gevoel.

Meer over ontwenningsverschijnselen vindt u op de website Alcoholinfo.nl.

Zelfhulpapps en zelfhulpboeken

Er zijn verschillende apps en online zelfhulpprogramma's waarmee u zelf aan de slag kunt om minder te drinken of helemaal te stoppen. Bijvoorbeeld de Maxx app van het Trimbos-instituut. Kijk op Maxx-app.nl voor meer uitleg over deze app.

Of leen of koop een zelfhulpboek over stoppen met drinken. Kies het boek waarvan de methode om te stoppen u het meest aanspreekt.

Zelfhulpgroepen

Er zijn zelfhulpgroepen, waarin mensen met een verslaving elkaar helpen. In zo'n groep bespreken mensen hun verslavingsproblemen met elkaar. Door mee te doen aan een zelfhulpgroep, kunt u samen met anderen werken aan het (blijvend) stoppen met alcohol. Ook voor familieleden van verslaafden zijn er groepen.

Professionele hulp

Er zijn in Nederland verschillende klinieken die hulp kunnen bieden bij alcoholverslaving. Meer over verslavingszorg.

Hulpaanbod

Advies en voorlichting over alcohol

Voorlichting over gewoonten en verslaving

Voorlichting over gewoonten en verslaving op scholen Onze...

Verslavingszorg

Behandeling game- en gokverslaving

Hervitas biedt een ambulante behandeling van 3 weken. Dat wil...

Organisaties

AA-werkgroep

JellinekMinnesota

 088-50 51 220 jellinek.nlLaan van de Helende Meesters 21186AMAmstelveen

Alcoholvoorlichting

Verslavingskliniek: alcoholverslaving

JellinekMinnesota

 088-50 51 220 jellinek.nlLaan van de Helende Meesters 21186AMAmstelveen

Vergelijk hulpaanbod