Menu

Coronavirus

De verspreiding van het coronavirus heeft op dit moment grote gevolgen voor het dagelijks leven in Nederland. In dit artikel leest u waar u terechtkunt voor informatie of een luisterend oor.

Informatie en hulplijnen

Heeft u vragen over het coronavirus? Dan kunt u het volgende doen:

  • Bel het publieksinformatienummer 0800-1351 (dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur)
  • Ga naar de website van de Rijksoverheid. Daar staan antwoorden op veelgestelde vragen over de gevolgen van het coronavirus. U vindt daar bijvoorbeeld uitleg over de maatregelen die de overheid heeft genomen. En u leest wat deze maatregelen betekenen voor uw dagelijks leven.
  • Ga naar de website van het RIVM voor medische informatie en adviezen over het coronavirus en voor actuele informatie over de verspreiding van het virus.
  • Ondernemers kunnen telefonisch hun vragen stellen bij het KVK Coronaloket: 0800 2117. Het KVK Coronaloket is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. U kunt uw vraag ook via Twitter stellen.

Corona-informatie in begrijpelijke taal

  • Steffie geeft op haar website eenvoudige uitleg over het coronavirus. De website is speciaal bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking.
  • Op de website Pharos.nl vindt u uitleg over corona in begrijpelijke taal.
  • Via de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer corona-uitleg in eenvoudige taal:
    • Samenvattingen van de persconferenties van premier Mark Rutte, zonder moeilijke woorden.
    • Folders in begrijpelijke taal
    • Linkjes naar video-animaties, posters en flyers

Rode Kruis Hulplijn

Het Rode Kruis heeft een telefonische hulplijn geopend voor mensen die in thuisisolatie of quarantaine zitten. U kunt bellen naar telefoonnummer 070-4455 888 (bereikbaar maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur en in het weekend van 13.00 tot 16.00 uur). U kunt bij de hulplijn terecht voor een luisterend oor, advies of het bespreken van mogelijkheden voor extra hulp.

U kunt de hulplijn ook gebruiken om een melding te doen als u zich zorgen maakt om iemand die kwetsbaar is. Het Rode Kruis kan dan een vrijwilliger inzetten om te ondersteunen. U kunt ook het formulier invullen op de website van Rode Kruis.

Whatsapp-Hulplijn in het Marokkaans-Arabisch, Tamazight (Berbers), Turks en Chinees

Mensen die een van bovenstaande talen spreken, kunnen ook contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn door een appje te sturen. Daarvoor zijn 4 Whatsapp-Hulplijnen in het leven geroepen. Je kunt via de Whatsapp-Hulplijn ook iemand anders aanmelden voor hulp. Kijk op de website van het Rode Kruis voor de telefoonnummers en filmpjes in deze talen.

Coronahulp

Het coronavirus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. Als ouderen en mensen uit kwetsbare groepen (bijv. mensen met astma, COPD, diabetes etc.) COVID-19 krijgen, is er een verhoogd risico dat de ziekte bij hen ernstiger verloopt. Zij kunnen daarom beter contact met andere mensen vermijden.

U kunt iets doen voor ouderen en kwetsbaren in uw omgeving. Bijvoorbeeld:

  • Aanbieden om boodschappen te doen
  • Vragen of hun voorraad medicijnen nog groot genoeg is
  • Gewoon even (video)bellen en een praatje maken

Het is wel belangrijk om op een veilige manier te helpen. Op de website van het Rode Kruis vindt u tips en belangrijke voorzorgsmaatregelen voor als u 'coronahulp' wilt bieden.

Beekdaelen (zorgt) voor elkaar! #Coronahulp

De drie welzijnsorganisaties binnen Beekdaelen -CMWW, PIW en Meander- werken ook tijdens deze crisis intensief samen. Zij bieden inwoners en organisaties van Beekdaelen een uniek centraal platform: Beekdaelen (zorgt) voor elkaar!​

Hier worden vraag en aanbod bijeen gebracht. U kunt via dit platform:

  • In gesprek komen met iemand
    Bijvoorbeeld omdat u eenzaam bent, zich angstig voelt of vragen heeft over de omgang met uw kinderen.
  • Aangeven dat u wilt helpen
    Bijvoorbeeld omdat u een aanbod heeft, zich als vrijwilliger wilt inzetten of wilt bijdragen aan de voedselbank.
  • Een vraag stellen of probleem voorleggen
    Bijvoorbeeld over maaltijdvoorzieningen, boodschappen doen, noodzakelijk vervoer of noodopvang voor kinderen.
  • In contact komen met de dorpscoördinator Schinveld

Ingediende vragen en aanbod worden achter de schermen doorgeleid naar de juiste personen en organisaties.

Tijdelijke voorzieningen voor ondernemers en zelfstandigen als gevolg van de Coronacrisis

Naar aanleiding van de coronacrisis heeft de overheid diverse maatregelen getroffen om ondernemers en zelfstandigen te helpen. Het kabinet heeft dinsdag 17 maart besloten om vanwege het coronavirus uitzonderlijke economische maatregelen te nemen.

De gemeente Beekdaelen heeft vooruitlopend hier op een tijdelijk noodloket geopend waar ondernemers een aanvraag konden indienen voor een tijdelijke inkomensondersteuning (TOZO- regeling). Een groot aantal in Beekdaelen woonachtige ondernemers heeft hiervan inmiddels gebruik gemaakt.

Nu alle voorwaarden van de rijksoverheid bekend zijn en verdere aanvragen door de reguliere loketten worden overgenomen, heeft de gemeente Beekdaelen besloten het tijdelijk noodloket per 16 april te sluiten.

U kun uw eventuele aanvraag of andere tijdelijke regelingen aanvragen via de reguliere loketten die hierna staan vermeld:

Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (TOZO)
en/of een lening voor bedrijfskapitaal

WOONT U IN DE VOORMALIGE GEMEENTE NUTH OF ONDERBANKEN en heeft u NIET voor 16 april 2020 een aanvraag gedaan voor inkomensondersteuning dan kunt u een financiële ondersteuning aanvragen bij Sociale Zaken Maastricht Heuvelland (www.socialezaken-mh.nl) die, in opdracht van Beekdaelen, de aanvraag met onderliggende bewijsstukken beoordeelt en zorg draagt voor afhandeling.
Via bovenstaande link leest u welke voorwaarden gelden en hoe uw aanvraag wordt afgehandeld. Aanvragen kan digitaal via DigiD.

Heeft u dringende aanvullende vragen over de tijdelijke steun, bel dan: 043- 3506046
U kunt ook een mail sturen naar Sociale Zaken Maastricht Heuvelland via noodloketondernemers@maastricht.nl
Zet in de e-mail uw naam, privéadres, postcode en woonplaats, telefoonnummer en KvK nummer.

WOONT U IN DE VOORMALIGE GEMEENTE SCHINNEN en heeft u NIET voor 16 april 2020 een aanvraag gedaan, dan kunt u een mail sturen naar intermezzo@intermezzo-nl.com .
Zet in de e-mail uw naam, privéadres, postcode en woonplaats, telefoonnummer en KvK nummer.
Vermeld dat u in aanmerking wil komen voor de TOZO-regeling en/of een lening.
Heeft u nog aanvullende vragen, of vragen over de voorwaarden bel dan: 043-3261126.

Tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren (TOGS): eenmalige tegemoetkoming van € 4.000

Hoort uw onderneming bij die sectoren die het meest zijn geraakt door de kabinetsmaatregelen rond het coronavirus? Lijdt u schade door de noodgedwongen sluiting, de inperking van bijeenkomsten en/of het negatieve reisadvies buitenland?

Dan kunt u via de regeling ‘tegemoetkoming ondernemers getroffen sectoren COVID-19 (TOGS)’ een eenmalige tegemoetkoming van € 4.000 ontvangen. Deze tegemoetkoming wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Voor meer informatie, aanvragen en veel gestelde vragen kunt u terecht op de website van RVO.

Advies en ondersteuning

U kunt kosteloos voor advies en met vragen terecht bij “155-Help een bedrijf”.
Dit hulploket is te bereiken via 088-9990155 of online via www.155.nl

Coronaloket Kamer van Koophandel​

De rijksoverheid heeft diverse maatregelen aangekondigd.
Op de website van de Kamer van Koophandel kunt u hierover meer lezen: www.kvk.nl/corona

Emotionele en psychische steun in tijden van corona

Om allerlei redenen kan het zijn dat u nu extra behoefte heeft aan een goed gesprek of gewoon een praatje. Aarzel dan niet om contact te zoeken.

  • De Luisterlijn biedt een luisterend oor bij zorgen of verdriet. Bel 0900-0767 (normaal tarief) voor een vertrouwelijk gesprek met een vrijwilliger. De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar.
  • Ook de psychologen en maatschappelijk werkers van MIND Korrelatie staan voor u klaar. U kunt bellen met 0900 1450 (15 cent per minuut). Bereikbaarheid: op werkdagen van 09:00 tot 22:00 uur en op zaterdag en zondag van 09:00 tot 18:00 uur.

Daarnaast vindt u op Wijzijnmind.nl veel mogelijkheden voor steun in coronatijd: tips, lotgenotencontact, welkome afleiding en meer suggesties voor online hulp.

Voor een uitgebreider overzicht van hulpmogelijkheden kunt u terecht bij het Informatie- en Verwijscentrum COVID-19 (IVC). Het IVC geeft ook uitleg over stress, rouw, omgaan met werkloosheid en andere thema's waar u tijdens de coronacrisis misschien mee te maken heeft.

Meer over psychische gezondheid.

Informatie voor ouders

Neem eens een kijkje in de betrouwbare opvoedinformatie voor tips hoe je als ouder kunt omgaan met de situatie rond het coronavirus. Je leest er hoe je je kind hygiëneregels kunt leren en krijgt tips voor het thuisblijven met kinderen.

Voor aanstaande ouders is er informatie speciaal over zwangerschap en het coronavirus.

Waar kunt u terecht als u een vraag of een probleem heeft?

De impact van het Coronavirus op onze samenleving is enorm. Iedereen wordt er door geraakt, de een echter meer dan de ander.

Sommige mensen zijn bijvoorbeeld nog eenzamer, nu zij niet meer naar buiten kunnen of zelf geen boodschappen meer kunnen of durven te doen. Spanningen tussen mensen of in gezinnen kunnen extra oplopen. Of u maakt zich juist zorgen om iemand in uw omgeving. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Heeft u een vraag of probleem? Dan zijn er verschillende instanties waar u terecht kunt voor advies en hulp; kijk hier waar dat is!

Hulpaanbod

Coronahulp

Coronahulp

De uitbraak van het coronavirus heeft voor iedereen grote...

Videoconsulting

Hulp dmv videoconsulting betreffende aan de Corona-uitbraak...

Organisaties

Huisarts

Huisartsenpraktijk Schimmert

 045-40 41 215 huisartspraktijkschimmert.nlHoofdstraat 66333BJSchimmert

Huisartsenpraktijk Oirsbeek

 046-44 21 303 huisarts-oirsbeek.nlDorpstraat 636438JTOirsbeek

Huisartsen praktijk Hulsberg

 045-40 51 388 huisartsenpraktijkhulsberg.nlParallelweg-Noord 26336AEHulsberg

Vergelijk hulpaanbod